ثبت نام | ورود به سیستم | نقشه سایت | راهنما
انتخاب زبان
نام كاربری:  
رمز عبور:  

براي برقراري ارتباط با ما، لطفا نامه‌هاي خود را به آدرس الكترونيكيinfo@pqprc.ac.ir ارسال فرماييد.

شش سیگما

امروزه شش سیگما به عنوان یک روش قدرتمند و منظم دیده میشود که به سازمان ها کمک میکند تا بر توسعه و تحویل محصولات و خدمات به شکلی نزدیک به ایده آل تمرکز کنند. شش سیگما یک رویکرد قوی برای بهبود عملکرد کسب و کار است که بطور سیتماتیک علل اشتباه و یا نقص در فرآیندهای کسب و کار را پیدا میکند و از بین می برد. شش سیگما یک متدولوژی مبتنی بر آمار است که توسط موتورولا در اواسط دهه 1980 برای بهبود عملکرد فرایندهایش توسعه داده شد.

به عبارت دیگر، شش سیگما یک نقشه راه کلی جهت ادغام ابزار و تکنیکهای مناسب آماری و غیر آماری به یک رویکرد کلی به سمت بهبود را فراهم می آورد.

قدرت واقعی شش سیگما نهفته در ادغام ابزار و تکنیکهای متنوع در مدل یا چارچوب DMAIC (تعریف، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود، کنترل) است. مدل DMAIC مبتنی بر چرخه PDCA دمینگ است. مهم است که توجه داشته باشید که مدل DMAIC  نیست که یک شش سیگمای مبتکر و موفقیت آمیز میسازد، بلکه مجموعه ای از ابزارها و روشهای به کار گرفته شده در DMAIC در یک روش متوالیست که راهنمای حل کننده مساله برای مقابله با مشکلات به طور موثرتر و کارآمدتر است.

با توجه به کاربردی و به روز بودن مبحث شش سیگما گروهی با همین نام در مرکز تحقیقات کیفیت و بهره وری پارسیان در حال مطالعه و تحقیق بر روی موضوعات جدیدی هستند که نتایج آنها برای تمامی علاقه مندان این حوزه جذاب خواهد بود.

مطالعه فایلهای زیر برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شش سیگما میتواند مفید باشد:

A Review of Six Sigma Approach

Some pros and cons of six sigma- an academic perspective

An Overview of Six Sigma

Six Sigma quality - astructuredreviewand implications for future research